Archiwa tagu: UOKIK

Od dziś łatwiejsze dochodzenie roszczeń

Konkurencyjny rynek jest istotny zarówno z perspektywy interesu publicznego, jak i konsumentów – klientów. Na naruszeniach prawa konkurencji tracą wszyscy (poza naruszającym…), a już szczególnie w przypadkach takich jak np. zmowy cenowe. Dochodzenie naprawienia takich szkód ma zostać znacznie uproszczone wchodzącą dziś w życie ustawą o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji (Dz.U. 2017 poz. 1132). więcej »

Komentarze

To już rok! Ustawa o prawach konsumenta obchodzi pierwsze urodziny

Właśnie minął rok od wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta (25.12.2014 r.), która gruntownie zmieniła zasady prowadzenia sprzedaży w sklepach tradycyjnych i internetowych. Nowe przepisy istotnie wzmocniły ochronę konsumenta, w tym znacznie rozszerzyły obowiązki przedsiębiorców, w szczególności te informacyjne, wydłużyły czas na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, oraz wprowadziły nową procedurę reklamacji. Jak przedsiębiorcy radzili sobie z nowymi przepisami? Czy sklepy dostosowały swoje strony do wymogów ustawowych?

więcej »

Komentarze

Przedsiębiorco! Nowa funkcjonalność na stronie UOKiKu – wyroki sądowe w Internecie

Od dziś na stronie internetowej UOKiKu dostępna jest baza wyroków sądowych dotyczących praktyk ograniczających konkurencję, kontroli koncentracji, naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz w sprawach o uznanie klauzul umownych/w regulaminach za niedozwolone w stosunkach z konsumentami.

więcej »

UOKiK i KNF zapowiadają ścisłą współpracą – możliwe kolejne kary

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wydanej w lutym 2014 r. Polityce Konsumenckiej na lata 2014 – 2018 planuje zaktywizować szereg podmiotów – rządowych, pozarządowych i samorządowych w celu budowy bezpiecznego i prokonsumenckiego rynku. Jednym z licznie wymienionych w Polityce priorytetów współpracy jest zwiększenie bezpieczeństwa ekonomicznego konsumentów na rynku usług finansowych – przede wszystkim pod kątem rzetelności oferowania i sprzedaży produktów inwestycyjnych. Szczegółowe postanowienia Polityki przewidują w tym celu podjęcie samodzielnie przez UOKiK bądź KNF lub wspólnie przez oba organy szeregu działań prewencyjnych i doraźnych. więcej »

Komentarze

Przełomowe zmiany w ustawie o UOKIK – projekt nowelizacji właśnie trafił do Sejmu

www.sxc.hu

Już niedługo czekają nas zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. W Sejmie, już po etapie I czytania, jest projekt nowelizacji ustawy, który w swoim założeniu ma m.in. usprawnić procedury dotyczące kontroli koncentracji oraz wprowadzić nowe mechanizmy w systemie ochrony konsumentów. Jakie realne skutki dla przedsiębiorców może mieć ustawa uchwalona w takim kształcie?

Po pierwsze, wśród ważnych postanowień tej nowelizacji, należy wymienić zmianę procedury postępowania w sprawach z zakresu kontroli koncentracji. Unormowania te odpowiadają nie tylko standardom unijnym zawartym w Polityce Konkurencji na lata 2011-2013, ale także praktyce, która znajduje zastosowanie w wielu państwach europejskich. więcej »

Komentarze

Zmowa cenowa może być bardzo nieopłacalna

www.sxc.hu

W ostatnim czasie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął trzy nowe postępowania przeciwko przedsiębiorcom podejrzanym o stosowanie praktyk ograniczających konkurencję.

Jak wynika z  komunikatu prasowego wydanego przez Urząd, Prezes UOKiK prowadzi  obecnie 22 postępowania w sprawie niedozwolonych porozumień ograniczających konkurencję stosowanych przez przedsiębiorców. więcej »

Komentarze

Kara za praktyki (UOKIK) – tym razem Apart

www.sxc.hu

Prezes UOKiK nałożył na Apart sp. z o.o. karę w wysokości ponad 970 tys. zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

W toku postępowania wszczętego w lutym 2012 roku Prezes UOKiK zbadał zgodność z prawem informacji podawanych przez Apart sp. z o.o. w regulaminie korzystania ze sklepu internetowego oraz na paragonach. więcej »

Komentarze

O zmianie programów telewizji kablowej trzeba informować

Przedsiębiorca telekomunikacyjny, który zmienia swoją ofertę, musi powiadomić konsumenta na piśmie o nowych warunkach – zarówno o tym, jakich programów konsument nie będzie mógł zobaczyć i na jakie będzie mógł liczyć.

Zmiany w ofercie muszą zostać przedstawione abonentowi co najmniej z wyprzedzeniem jednego okresu rozliczeniowego.

więcej »

Komentarze

Pozwane e-sklepy

www.sxc.hu

Klauzule abuzywne (nazywane również niedozwolonymi postanowieniami umownymi) ostatnio spędzają sen z powiek wielu właścicielom sklepów online.

Problem jest znacznie szerszy – dotyczy praktycznie całej branży a przepisy dotyczące konsumentów pochodzą jeszcze z czasów kiedy to sprzedaż online nie była jednym z głównym kanałów dotarcia do klienta.

Czym są te klauzule i dlaczego powstało takie zamieszanie?

więcej »

Komentarze

SN: można zaskarżyć program lojalnościowy

http://www.orlen.pl/PL/DlaKierowcow/VITAY

Stało się. Sąd Najwyższy w precedensowym wyroku (sygnatura akt I CSK 218/10) uznał, że sądy mogą badać zapisy wzorców tzw. programów lojalnościowych.

Rozstrzygnięcie Sądu Najwyższego oznacza w praktyce, że klienci będą mogli skarżyć do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów warunki wszystkich programów lojalnościowych. Mogą też się zwrócić o to np. do powiatowego rzecznika praw konsumentów. więcej »