Archiwa tagu: konsument

Obowiązki związane z pozasądowym rozstrzyganiem sporów konsumenckich wkrótce obejmą polskich przedsiębiorców

Po kilkumiesięcznej przerwie w pracach polskiego ustawodawcy nad implementacją dyrektywy w sprawie ADR w sporach konsumenckich z dnia 21 maja 2013 r. (ADR – z angielskiego Alternative Dispute Resolution), Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o pozasądowym rozstrzyganiu sporów konsumenckich.

więcej »

Kolejna nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów – kolejne wzmocnienie modelu ochrony konsumentów

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów ma dwa nierozerwalnie ze sobą związane cele: ochronę konkurencji i ochronę interesów konsumentów. Ochrona konkurencji wzmocniona została w poprzedniej nowelizacji ustawy, która weszła w życie 18 stycznia 2015 r. Kolejnym krokiem jest wzmocnienie kompetencji Prezesa UOKiK również w zakresie ochrony interesów konsumentów, w celu osiągnięcia synergii między tymi dwoma obszarami. więcej »

Przedsiębiorco! Nowa funkcjonalność na stronie UOKiKu – wyroki sądowe w Internecie

Od dziś na stronie internetowej UOKiKu dostępna jest baza wyroków sądowych dotyczących praktyk ograniczających konkurencję, kontroli koncentracji, naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz w sprawach o uznanie klauzul umownych/w regulaminach za niedozwolone w stosunkach z konsumentami.

więcej »

Nowe przepisy konsumenckie a sprzedaż telefoniczna. Czy to koniec umów zawieranych przez telefon?

www.fotolia.pl

Przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, które zaczęły obowiązywać od 25 grudnia 2014 r. wprowadzają istotne zmiany w zakresie umów zawieranych z wykorzystaniem kontaktu telefonicznego. Zmiany te dotyczą nie tylko przedsiębiorców specjalizujących się w telemarketingu, ale wszystkich przedsiębiorców, którzy kontaktują się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość.

więcej »

Przełomowe zmiany w ustawie o UOKIK – projekt nowelizacji właśnie trafił do Sejmu

www.sxc.hu

Już niedługo czekają nas zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. W Sejmie, już po etapie I czytania, jest projekt nowelizacji ustawy, który w swoim założeniu ma m.in. usprawnić procedury dotyczące kontroli koncentracji oraz wprowadzić nowe mechanizmy w systemie ochrony konsumentów. Jakie realne skutki dla przedsiębiorców może mieć ustawa uchwalona w takim kształcie?

Po pierwsze, wśród ważnych postanowień tej nowelizacji, należy wymienić zmianę procedury postępowania w sprawach z zakresu kontroli koncentracji. Unormowania te odpowiadają nie tylko standardom unijnym zawartym w Polityce Konkurencji na lata 2011-2013, ale także praktyce, która znajduje zastosowanie w wielu państwach europejskich. więcej »

O zmianie programów telewizji kablowej trzeba informować

Przedsiębiorca telekomunikacyjny, który zmienia swoją ofertę, musi powiadomić konsumenta na piśmie o nowych warunkach – zarówno o tym, jakich programów konsument nie będzie mógł zobaczyć i na jakie będzie mógł liczyć.

Zmiany w ofercie muszą zostać przedstawione abonentowi co najmniej z wyprzedzeniem jednego okresu rozliczeniowego.

więcej »

Odstąpienie od umowy w praktyce, czyli klauzule niedozwolone, choć popularne

Prowadzenie sklepu internetowego w gąszczu przepisów nie jest rzeczą prostą, tym bardziej że konkurencja nie śpi, ścigając się na marże, a konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw. Warto mieć świadomość, że tym drugim przysługuje wiele uprawnień, które mogą być kosztowne dla przedsiębiorcy. Takim przykładem jest prawo klientów do odstąpienia od umowy.

więcej »