Archiwa tagu: konsumenci

Platforma ODR uruchomiona, a rozwiązanie sporu z polskim przedsiębiorcą wciąż niemożliwe

Zgodnie z zapowiedziami, 15 lutego 2016 r. rozpoczęła działanie platforma ODR (Online Dispute Resolution), która stanowi źródło informacji na temat form pozasądowego rozstrzygania sporów mogących powstać pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami w związku z umowami sprzedaży i odpłatnymi umowami o świadczenie usług zawieranymi przez Internet oraz ma służyć pozasądowemu rozstrzyganiu takich sporów. O platformie wcześniej pisaliśmy już na blogu.

więcej »

Nowy obowiązek informacyjny sprzedawców i usługodawców internetowych wobec konsumentów – platforma ODR

Od dnia 9 stycznia 2016 r. zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 524/2013, wprowadzony został w stosunku do przedsiębiorców zajmujących się zawieraniem z konsumentami umów sprzedaży i odpłatnych umów o świadczenie usług przez Internet nowy obowiązek informacyjny, związany z uruchomieniem przez Komisję Europejską platformy ODR (Online Dispute Resolution).

więcej »

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta opublikowana w Dzienniku Ustaw

Dziś, tj. w dniu 24 czerwca 2014 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Co to oznacza? Jest to ostatni etap ścieżki legislacyjnej. Licząc 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w dzienniku wejdą w życie nowe przepisy dot. m.in. zawierania umów na odległość (e-commerce) – czyli od dnia 25 grudnia 2014 r. (Art. 55. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.)

http://dziennikustaw.gov.pl/du/2014/827/1

Będzie to „interesujący” czas dla e-commerce. Umowy w gorącym okresie przed Świętami Bożego Narodzenia będą jeszcze w większości zawierane i realizowane na obecnym stanie prawnym. Spóźnialscy – czyli realizujący zakupy online od dnia 25 grudnia 2014 r. – będą już mieli zmienione zasady nabywania towarów / usług.)

Twój sklep online wymaga zmian. Nowe prawo konsumenckie coraz bliżej (cz. I)

www.sxc.hu

Już tylko niecałe 4 miesiące pozostały na zakończenie procesu legislacyjnego w zakresie implementacji Dyrektywy 2011/83/UE do polskiego porządku prawnego.

Aktualnie prace prowadzone są przez Komisję Gospodarki – Podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o prawach konsumenta. Choć tempo prac należy ocenić jako dobre – to jednak jest jeszcze co najmniej kilka kwestii istotnych dla branży e-commerce, które będą wymagały przedyskutowania i „przelania” na papier. Z uwagi na obszerność zagadnienia i jego istotność, poniższy tekst jest pierwszym (wprowadzającym) do szerszej serii. więcej »

Państwa członkowskie mają coraz mniej czasu na wdrożenie dyrektywy w sprawie praw konsumenta

www.sxc.hu

Półtora roku temu, a dokładnie 25 października 2011 r. Parlament Europejski i Rada opublikowały nową dyrektywę 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów.

Dyrektywa zakłada wprowadzenie dla wszystkich państw członkowskich jednolitych przepisów w zakresie umów zawieranych na odległość i umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, będzie miała więc bezpośredni wpływ na handel elektroniczny.

Państwa członkowskie mają czas do 13 grudnia 2013 roku na implementację dyrektywy do swoich porządków prawnych.
więcej »

Pozwane e-sklepy

www.sxc.hu

Klauzule abuzywne (nazywane również niedozwolonymi postanowieniami umownymi) ostatnio spędzają sen z powiek wielu właścicielom sklepów online.

Problem jest znacznie szerszy – dotyczy praktycznie całej branży a przepisy dotyczące konsumentów pochodzą jeszcze z czasów kiedy to sprzedaż online nie była jednym z głównym kanałów dotarcia do klienta.

Czym są te klauzule i dlaczego powstało takie zamieszanie?

więcej »