Social media guidelines – nowe ryzyka dla pracodawcy

Zasady korzystania z serwisów społecznościowych  przez pracowników (tzw. social media guidelines) stają się coraz bardziej popularne wśród polskich pracodawców .

Jak wynika z opublikowanego ostatnio sondażu przeprowadzonego przez Homo Homini w ramach projektu Crisis Shield  już 35 % przedsiębiorców zdecydowało się wprowadzić tego typu regulacje dla swoich pracowników.

Warto więc rozważyć potencjalne ryzyka, jakie grożą pracodawcom w związku z wdrożeniem social media guidelines w swoich zakładach pracy.Po pierwsze, zasady te muszą być zgodne z prawem.

W ich treści pracodawca musi w sposób wyczerpujący, dokładny i przejrzysty wyjaśnić środki, które podejmie oraz sposoby, jakimi będzie monitorował aktywność pracownika w social mediach. Zabroniona jest taka kontrola pracownika, która mogłaby naruszać jego dobra osobiste i narażać pracodawcę na zarzut ingerencji w prawo do prywatności pracownika. Egzekwując przestrzeganie zasad pracodawca musi w szczególności zwrócić uwagę na to, aby przestrzegać tajemnicy korespondencji pracownika.

Po drugie, przy korzystaniu z zasad – pracodawca może napotkać na trudności związane z przestrzeganiem wymogów ustawy o ochronie danych osobowych. Na tym tle może pojawić się m.in. wątpliwość czy i w jakim zakresie pracodawca jest uprawniony do gromadzenia i przetwarzania danych osobowych pracowników uzyskanych w toku stosowania tych regulacji.

Problematyczne punktu widzenia pracodawcy mogą być również konsekwencje, jakie mogą ponieść pracownicy za nieprzestrzeganie zasad. Pracodawca ma prawo pociągnąć pracownika do odpowiedzialności dyscyplinarnej za niedostosowanie się do nich. Natomiast dyskusyjne jest czy pracodawca może  rozwiązać stosunek pracy wyłącznie na podstawie naruszenia zapisów zasad korzystania z social mediów.

Korzystanie z portali społecznościowych przez pracowników jest kwestią niezwykle aktualną i rozwojową. Wraz z postępującą popularyzacją social mediów, potrzebę wprowadzenia tego rodzaju regulacji w swoich zakładach pracy zacznie dostrzegać coraz większa liczba pracodawców.

Autor: Aleksandra Kalus, prawnik w Kancelarii Olesiński & Wspólnicy, biuro we Wrocławiu

Salwador Milczanowski, aplikant adwokacki  w Kancelarii Olesiński & Wspólnicy, biuro we Wrocławiu


Tagi: , ,

Komentarze do artykułu Social media guidelines – nowe ryzyka dla pracodawcy :

  1. Z SM generalnie jest problem. Z jednej strony, każdy świadomie broni swojej prywatności na codzień jak tylko może, z drugiej wesoło i beztrosko udostępnia duże ilości informacji „na fejsie”. Świadomość rośnie, ale bardzo powoli, niestety często potrzeba zaimponowania albo kontaktu wygrywa ze zdrowym rozsądkiem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>