Kary dla emitentów, zarządów i rad nadzorczych jednak niższe?

Pod koniec lutego Sejm przyjął projekt nowelizacji ustawy o ofercie publicznej obniżając sankcje grożące za naruszenie obowiązków informacyjnych w odniesieniu do pierwotnego projektu ustawy. Nadal są one znacznie wyższe od obecnych, ale w porównaniu do poprzedniej wersji projektu uległy znacznemu obniżeniu.

Prace Sejmu nad implementacją Dyrektywy Transparency II nabrały tempa (w sposób charakterystyczny dla tej kadencji), co jest jak najbardziej uzasadnione – zmiany powinny być wdrożone już w listopadzie zeszłego roku. Dnia 26.02.2016 r. Sejm przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i projekt został przesłany do Senatu w celu prowadzenia dalszych prac.

Zdecydowanie pozytywnie należy ocenić obniżenie wspomnianych sankcji (możliwych do nałożenia w sytuacji niewypełnienia lub nienależytego wykonania obowiązków informacyjnych, np. związanych z przekazywaniem raportów bieżących), dopasowujących je do polskich realiów gospodarczych, średniej kapitalizacji polskiej spółki giełdowej itp. Ustawodawca europejski tworząc Transparency II brał przecież pod uwagę sytuację giełd zachodnioeuropejskich, nie uwzględniając zdecydowanie skromniejszych rynków naszej części Europy.

Zgodnie z uchwalonym przez Sejm projektem, kara administracyjna może maksymalnie wynieść:

- 5 000 000 złotych na spółkę za nienależyte wykonanie obowiązków informacyjnych (obniżenie z pierwotnych 40 000 000 złotych),

- 1 000 000 złotych na członka zarządu (obniżenie z pierwotnych 8 000 000 złotych),

- 50 000 złotych na członka rady nadzorczej (obniżenie z pierwotnych 8 000 000 złotych),

- 5 000 000 złotych w przypadku podmiotów innych niż osoba fizyczna za niepoinformowanie o stanie posiadania znacznego pakietu akcji (obniżenie z pierwotnych 40 000 000 złotych),

- 1 000 000 złotych na osobę fizyczną za niepoinformowanie o stanie posiadania znacznego pakietu akcji (obniżenie z pierwotnych 8 000 000 złotych).

Pomimo tego i tak wzrost kar jest znaczny w porównaniu z wysokościami obowiązującymi aktualnie.

Niezależnie powstaje pytanie o zgodność polskiej regulacji z prawem unijnym (w Transparency II kwoty maksymalnych kar, które miały wprowadzić Państwa Członkowskie, wynoszą odpowiednio 10 000 000 i 2 000 000 euro). Ale to już akurat nie problem emitentów.

Autorzy:

Michał Bogacz, radca prawny, menedżer, Kancelaria Olesiński & Wspólnicy, biuro we Wrocławiu

Cyryl Szudra, konsultant, Kancelaria Olesiński & Wspólnicy, biuro we Wrocławiu


Tagi: , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>